Wie weet het nog? Dat onschuldige kinderspelletje:
Witte zwanen, zwarte zwanen!
Wie gaat er mee naar engelland varen?
Engelland is gesloten
De sleutel is gebroken
Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan?
En BAM daar klapten twee kinderen de poort dicht en zat
je gevangen. Maar net alsof. Voor de lol!
Nog zo’n herinnering uit het gemeenschappelijk geheugen.
‘Ik word altijd wakker met een wijsje in m'n hoofd
'k loop de hele dag te zingen en te fluiten’
Een van de succesnummers van Kinderrren voor Kinderrren.
Vanmorgen werd ik ook wakker met een wijsje. Nu niet in,
maar boven mijn hoofd, van de wekkerradio op het plankje boven het bed. Nog een
beetje in de sluimerstand dacht ik even dat het nog een rommelige droomflard
was, maar het bleek pure dagelijkse wakkere realiteit.
Het was een klarinetdeuntje, bespeeld door een Syrische muzikant.
Jaren geleden met zijn vrouw en kinderen naar Amerika verhuisd.
Begin
januari vertrok hij, voor een internationale tournee met het Wit-Russische
orkest waarmee hij regelmatig samenspeelt. De musici stappen vandaag of morgen
in het vliegtuig, want de tour is klaar.
Maar of de Syrische muziekmaker ook
weer ‘gewoon naar huis’ kan, dat is nog maar de vraag!
In het Land van de Engelen (ja, dáárover ging het liedje
destijds, niet over Groot-Brittannië) ging de poort bijna altijd snel weer
open.
Maar in het land waarin nu...
Voor wie denkt: éérst zelf horen, dan pas geloven:
Podcast Radio 1 2 februari,
blokje 07:00 – 08:00,
beginnen te luisteren bij 40.34
http://www.nporadio1.nl/gemist
Oja, er was ook nog zo'n laatste couplet?
Laat doorgaan
Laat doorgaan
Wie achter is moet voorgaan!