Posts tonen met het label #nieuwetaal. Alle posts tonen
Posts tonen met het label #nieuwetaal. Alle posts tonen

woensdag 15 mei 2019

Die kop en staart past iederéén



Een nieuwe taal leren. Waarom zou een mens daaraan beginnen? Gaat het om het onder de knie krijgen van een nieuwe grammaticale structuur? Nee, dat is meer een noodzakelijk onderdeel, soms grenzend aan de wiskundige precisie waarvan ik liever verre blijf.

Gaat het om in goede volgorde aaneen kunnen rijgen van vreemde woorden? In ieder geval een goede gymnastiekoefening voor de geest.
Gaat het om het ontcijferen van (soms te) snel uitgesproken nieuwe klanken? Het is stimulerend wanneer ook dat steeds beter gaat.

Maar waarom ik écht een nieuwe taal wil leren is dit: het uitbreiden van mijn persoonlijke taalgebied vergroot ook de mogelijkheden voor persoonlijk contact.
Want de mooiste manier om een nieuwe taal te leren, doe je samen. Elkaar helpen wegwijs te geraken in jouw taal (en uit ervaring weten hoe moeilijk dat is) geeft vertrouwen om te zoeken naar zinnen met kop en staart.

Samen stamelen, hakken en stuntelen schept een band! In het besef dat áchter de vervoeging van werkwoorden een wereld schuilt. De wereld van de ander die je, hink stap sprong, steeds beter leert kennen. 

Zoals het verhaal over de oude hond, vol liefde uit een asiel gehaald, die zoveel verlatingsangst blijkt te hebben dat hij niet alleen gelaten kan worden.
Na maandenlang zoeken naar oplossingen (iedere keer vijf minuten langer weg, een bandje met vertrouwde stemmen op de achtergrond) rest alleen nog maar de definitieve en dramatische optie: de bejaarde viervoeter terugbrengen naar het asiel. 
En de hoop op nog een nieuwe kans bij 'oude' mensen met veel geduld is niet meer dan een onzekere toekomst.

Zo'n verdriet behoeft eigenlijk geen vertaalslag. Samen huilen om zo'n triest besluit is internationaal.