donderdag 7 februari 2019

De achterkant van edelmetaal




Waarheen gaan we met vakantie? De luxevraag waarover niet meer gepiekerd behoeft te worden. Met stip op één: het Paradijs! Ook wel Dubai genaamd.

Als we in ons hotel de lift naar de bovenste verdieping nemen, vliegen we als een Abeltje moeiteloos door het glazen plafond naar een nóg hoger deel. Een in Arabische stijl geklede man verschaft ons welwillend een glimp vanuit de lobby voor 'businessmeetings' met luxe banken en waterpijpen.

De talloze bouwwerken die reiken naar de hemel doen denken aan het Toscaanse San Gimignano waar de huizenwaarde werd bepaald door de bijbehorende toren. In Dubai is zelfs de sky niet de limit.

De luxe winkelcentra zijn de belichaming van funshoppen. Alles is hier te koop, en iedere cultuur etaleert er zijn keuken, van ontbijt tot diner, de hele dag door. Lopen vanaf de metro hoeft niet, via ellenlange rolbanden word je zonder inspanning voor de deur afgeleverd. Let the show begin
Achter een aquariumwand van minstens tien meter hoog lijken roggen, waterschildpadden en zelfs haaien voorbij te vliegen. Op een grote schaatsbaan vertoont een Chinees couple zijn kunsten.

Het publieke strand, la Mer, is een mix van Euro Disney en de Efteling met overal muziek. Foodtrucks van het  allernieuwste model Kever, en kinderen kunnen rondrijden op kamelen, tijgers en kamelen. Van pluche.

De Emir van Dubai, sjeik Mohammed bin Rasjid Al Maktoem, is overal. Vanaf strategische punten blikt hij...nee, niet recht in de camera, maar een beetje opzij.

Mijn ándere blik begint bij het horen over ministeries van Tolerantie en Geluk in de Verenigde Arabische Emiraten. Hoe profiteren de talloze deurenopeners en kofferdragers uit India en Pakistan hiervan? 
Terwijl toeristen 24/7 kunnen blijven feesten, blijven ook de felle bouwlampen tot ver na middernacht uit de karkassen van nieuwe hoogtepunten in wording schijnen.  
De oude schepen uit Iran liggen in een andere haven dan de luxe jachten van de sjeiks. Alle producten die door  de Iran-boycot niet langs officiële weg arriveren, bereiken het land tóch, over de rug van tientallen sjouwers. Als we worden uitgenodigd aan boord, zitten we op een Perzisch tapijt. Dit blijkt het bed. Van acht mannen.

Het meest intrigerend zijn de vrouwen in hun zwarte abaya's, vaak versierd met parels of goud. Is dat de wijze waarop de mannen de vrouwen 'eronder' houden? Hoe het voelt je zo te verbergen, blijft in nevelen gehuld.
De man aan wie ik dat een keer durf te vragen - "Is het niet bloedheet?" - kijkt me vol onbegrip aan. "Ze hoeven toch niet naar buiten? De taxi brengt ze altijd naar gebouwen met airconditioning."

Bij de beste vakanties vertrek je ánders dan je kwam. Het woord 'vlucht' hamert bij het zien wegglijden van de talloze lichtjes vanuit het vliegtuigraampje. Zelfs een gouden kooi kan knellen.






























woensdag 26 juli 2017

DINGES




Vroeger snapte ik het leven niet. Als mijn drie jaar jongere broer thuiskwam met een broek onder de modder, mopperde mijn moeder wel eventjes. Dat was vooral voor de show, dat had ik toen heus al wel in de gaten. Want eigenlijk vond zij het ‘vet cool’ dat ze zo’n stoere jongen had gebaard, hoewel ik die, nu al weer verouderde, uitdrukking er natuurlijk pas later bij heb verzonnen.

Mijn gevoel van oneerlijkheid was in alle formuleringen levensecht, want ik, als meisje, moest schóón blijven. “Dat is nu eenmaal zo!”



Bij de buurmoeders was het al niet anders. Zij waren het roerend met de mijne eens. Hun dochtertjes hadden witte sokjes in witte sandaaltjes met van die glimmende sluitinkjes. Ze hinkelden op het trottoir, nadat ze eerst hun handen hadden schoon geklopt als er wat krijtsel aan was blijven handen. Ik vond het leukste van de balsport die voor mij bestemd was - korfbal (niet lachen!) – mijn schoenen met noppen, die een beetje deden denken aan voetbalschoenen.



Op de middelbare school werd het niet beter: de meisjes kregen HW, de jongens HV. In waar die ‘W’ voor stond (handWerken) had ik geen aardigheid, laat stáán Vaardigheid. Ik wilde wat de jongens deden, lassen en solderen. Het tegenargument van mentor leek verdacht veel op dat van thuis: “Dat is nu eenmaal zo!”



Gelukkig is er van alles (niet alleen uitdrukkingen) ingehaald door de tijd. Mijn dochter vond het heel normaal dat vader kookt, en moeder nog even de raamkozijnen in de grondverf zet. Als jonge dertiger vindt zij ‘emancipatie’ zelfs zo’n door de tijdgeest overbodig geworden thema. “We zijn inmiddels toch allemaal al gelijk?”

De genderneutrale communicatievoorstellen van Amsterdam laten je inderdaad bijna relaxed achterover leunen. Om vervolgens weer keihard rechtop te schrikken. Plannen voor Echte Jongens?

Alle frustratie van vroeger kwam boven borrelen.

Ja, dat is flauw van mij. Je moet geen ouwe koeien uit de sloot halen, dat weet ik best.

Maar bij zo’n confrontatiemomentje blijkt het onrechtvaardigheidsgevoel van vroeger minder diep te zijn weggezakt dan ik zelf had gehoopt. Dat is nu eenmaal zo. DINEZ… Klinkt een beetje als ‘dinges’. Synoniem voor Huppeldepup. En huppelen, dat is binnenkort alléén nog voor meisjes.

maandag 27 maart 2017

zandkasteel















Het beste cadeau bij de start van je leven
wordt je vaak vanzelf al gegeven
Je hoeft er niet echt om te vragen
voor jou een emmertje water van zee te dragen

Zo'n voorraadje van dat zoute water
kan erg handig zijn voor later
om wat tranen te vergieten
voor grote en ook kleinere verdrieten

Zo'n emmer nat voor huilen en bij rouwen
helpt van binnen een stevige toren te bouwen
want iedere keer als je bent bezeerd
heb je weer een nieuwe les geleerd

Dan stromen er wat druppels over de rand
water eruit, en opvullen met zand

En dan op de allerlaatste dag
keer je je emmertje op z'n kop
met een beetje geluk een stoere vlag
er in het midden bovenop!



vrijdag 3 februari 2017














De baas over iedereen, 
behalve jezelf.



#Sixwordspoem

President Trump springt weer eens uit zijn vel...
Wereldleider zijn is toch nét even anders dan de baas waaraan iedereen moet 'gehoorzamen' in eigen bedrijf.





Bron: NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/02/trump-maakt-telefonisch-ruzie-met-australische-premier-a1544107

donderdag 2 februari 2017

zwartezwanenzang






Wie weet het nog? Dat onschuldige kinderspelletje:

Witte zwanen, zwarte zwanen!
Wie gaat er mee naar engelland varen?
Engelland is gesloten
De sleutel is gebroken
Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan?

En BAM daar klapten twee kinderen de poort dicht en zat je gevangen. Maar net alsof. Voor de lol!

Nog zo’n herinnering uit het gemeenschappelijk geheugen.
‘Ik word altijd wakker met een wijsje in m'n hoofd
'k loop de hele dag te zingen en te fluiten’
Een van de succesnummers van Kinderrren voor Kinderrren.

Vanmorgen werd ik ook wakker met een wijsje. Nu niet in, maar boven mijn hoofd, van de wekkerradio op het plankje boven het bed. Nog een beetje in de sluimerstand dacht ik even dat het nog een rommelige droomflard was, maar het bleek pure dagelijkse wakkere realiteit.
Het was een klarinetdeuntje, bespeeld door een Syrische muzikant. 
Jaren geleden met zijn vrouw en kinderen naar Amerika verhuisd. 
Begin januari vertrok hij, voor een internationale tournee met het Wit-Russische orkest waarmee hij regelmatig samenspeelt. De musici stappen vandaag of morgen in het vliegtuig, want de tour is klaar. 
Maar of de Syrische muziekmaker ook weer ‘gewoon naar huis’ kan, dat is nog maar de vraag!

In het Land van de Engelen (ja, dáárover ging het liedje destijds, niet over Groot-Brittannië) ging de poort bijna altijd snel weer open. 
Maar in het land waarin nu... 


Voor wie denkt: éérst zelf horen, dan pas geloven:

Podcast Radio 1 2 februari, 
blokje 07:00 – 08:00, beginnen te luisteren bij 40.34
http://www.nporadio1.nl/gemist

Oja, er was ook nog zo'n laatste couplet?

Laat doorgaan
Laat doorgaan
Wie achter is moet voorgaan!

donderdag 19 januari 2017

Wegwerkloosheid
















Werkloosheid?
Die wordt heel hard wég gewerkt.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/03/werkloosheid-daalt-verder-in-december